قرآن                                                  اهل سنّت و جماعت

        سنّت در لغت به معنى سيره و طريقت و خوى و سرشت و رسم و روش و شريعت است. در اصطلاح شرع اوامر و نواهى رسول الله (ص) است كه از اقوال و افعال او به وسيله راويان حديث نقل شده است. سنّت پيامبر، طريقت اوست كه بدان عمل مى كرده است.

اهل سنت و جماعت آن گروه از مسلمانانند كه مى گويند پس از قرآن از روش و طريقت و اقوال و افعال پيغمبر (ص) و خلفاى راشدين پيروى مى كنند. علماى اهل سنت مي گويند : هر كس به سنّت رسول الله (ص) و سيره صحابه عمل كند سنّى است: «عليكم بسنتى و سنة خلفائى الراشدين المهديين» (بر شما باد كه به سنت و روش من و خلفاى راشدين و هدايت شده من عمل كنيد)، «فمن لم يعمل بسنتى فليس منى» (هر كس به سنت من عمل نكند از من نيست).

    اهل سنت بعد از قرآن فقط فعل و قول و تقرير پيغمبر (ص) را ملاك احكام شرع مى دانند و اعمال و افعال خلفاى چهارگانه و ساير صحابه را سرمشق و مستند خود قرار مى دهند. اصطلاح اهل سنت و جماعت در برابر اهل بدعت گفته مى شود كه رسوم و قواعد و معتقدات

نوظهور ـ كه صحابه و تابعين بر آن نبودند ـ احداث نموده اند و در دين چيزهائى افزوده يا از آن كاسته اند و نيز اهل سنت در مقابل شيعه گفته مى شود زيرا شيعه فقط متمسك به روايات معصوم هستند و فعل و قول و تقرير معصوم را ملاك و مستند مى شمارند و ائمه معصومين (ع) را مأخذ و مخزن سنت رسول الله (ص) و احكام شرع مى دانند و از اصحاب پيغمبر(ص) فقط سنت على و فاطمه و حسنين عليهمالسلام را حجّت مى شمارند و در فقه اخبارى را كه جز از طريق ائمه اثنى عشر (ع) به رسول الله (ص) برسد معتبر نمى دانند به اين جهت شيعيان نزد اهل سنت، اهل بدعت شمرده مى شوند. اهل سنت عدول از سنت پيغمبر را مستوجب لعن الهى و آگاهى از سنت را شرط امامت در نماز مى دانند.
 
    دانشمند معاصر پاكستانى سيد سليمان ندوى در رساله «اهل السنة و الجماعة» (ص 3) مي گويد: «طرز زندگى و طريق عمل
رسول اكرم را سنت گويند. جماعت در لغت به معنى گروه هست ليكن مقصود از جماعت در اينجا صحابه پيغمبر است. سنى يا اهل سنت و جماعت به كسى گويند كه محور اعتقادات و اعمال و مسائل او سنت صحيحه رسول الله و صحابه كرام است»

   عبدالقاهر بغدادى به استناد حديثى اهل سنت را چنين تعريف مى كند: «الذين هم ما عليه هو و اصحابه» يعنى آنانكه بر طريقت رسول الله و اصحاب اويند سنى هستند. او از فرق اسلام فقط اهل سنت را «فرقه ناجيه» مى داند كه شامل اهل حديث و اهل رأى از فقها و محدثين و متكلمين و همه كسانى مى شود كه بر وحدانيت خدا و صفات ثبوتيه و سلبيه او و نبوت و معاد و ساير اصول دين اقرار و اعتراف مى كنند. او پيروان مذهب حنفى و مالكى و شافعى و حنبلى و پيروان عبدالرحمان بن عمرو اوزاعى (م 157 ق) و سفيان بن سعيد ثورى (م 161 ق) را اهل سنت و جماعت مى داند .

              (بقيه در ادامه مطلب)

رسول ,جماعت ,الله ,سنّت ,پيغمبر ,صحابه ,رسول الله ,خلفاى راشدين منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

کاشی و سرامیک پرنیان drmilani برای تو morning star دانلود 1399 خرید اینترنتی